onsdag 11. september 2013

Svartsurbær: Fra buske til flasker og glass


Foto: Kow d.e. 2013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

Et litt tafatt forsøk på å holde fuglene borte. Avskrekkingstiltaket virket akkurat omkring nettet, men utenfor "nettsonen" har de bevingede bærtyvene tatt mer enn halvparten av bærene.


Flotte modne svartsurbær. En kan forstå at fuglene blir fristet.


Bærene er omdannet til syltetøy og styrkedrikk. Et tredje glass med syltetøy er allerede tatt i bruk.  

Svartsurbær (aronia melanocarpa) er et utmerket bær.
Fullt av vitaminer og antioksidanter.
Vår busk er av arten Moskva.

Saft og syltetøy
Jeg høster bærene med saks.
Jeg klipper av bærklasene.
På kjøkkenet renser jeg bærene, skyller dem godt mens jeg har dem i et dørslag og koker dem opp med rikelig med vann.
Når bærmassen er godt kokt, heller jeg safta over på flasker før jeg koker bærene videre mens jeg tilsetter sukker, kunstig søtstoff og Certo.

Bitter, sur eller søt
Om safta - eller styrkedrikken - skal smake surt eller søtt er en smaksak.
Noen liker mora, og noen liker dattera.
Uten sukker blir den både sur og bitter.
Jeg drikker safta ublandet som styrkedrikk fra eggeglass eller skje om morgenen, og syns ikke at det gjør noe om den er sur og bitter.
Vondt skal vondt fordrive, heter det.
Vil man ha en noe søtere start på dagen, kan man selvfølgelig søte safta med sukker, stevia, kunstig søtstoff eller hva man har for hånden - eller foretrekker.

Bruk bærene
Når jeg går tur, ser jeg at svartsurbærene henger ubrukte på buskene - både i borettslag og villahager.
Og i offentlige beplantninger.
Det er synd.
Her går mye helse og smaksopplevelse tapt.
Trolig er det navnet svartsurbær som skremmer.
Det er ikke akkurat egnet til å skape entusiasme.
Har du tilgang til svartsurbær - eller aronia som de også kalles - så prøv dem.
Ikke spis dem rå, men kok dem og lag saft og syltetøy
Det er både godt og sunt.
Med masse vitaminer og med antioksidanter som bryter ned slaggstoffene i kroppen din.
Svartsurbær er rene helsearsenalet.



Ingen kommentarer: