torsdag 18. juni 2015

Blir det ringblomster i år?


Foto: Kow d.e. 12062015 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Ringblomstene er sådd, men blir det blomster?

Ringblomster er noe alle får til.
Bortsett fra meg.
Jeg har sådd i flere år.
Av mange planter blir det - kanskje! - blomst på en eller to.
Resten blir bare blader.

I år har jeg prøvd igjen.
Frøene spirer.
Plantene ser lovende ut.
Men vokser de og blir store og levedyktige?
Og blir det blomster?

Det er blomster jeg vil ha.
Blomster til å nyte synet av.
Og blomster til å spise.
Gule - eller kanskje heller orange - kronblader i grønn salat er både pent og godt.

Å mislykkes med den enkleste oppgaven år etter år , tærer på stoltheten.
Min svigerdatter la for et par år siden noen frø i en potte og kunne triumferende vise fram kraftige, frodige planter med store orange blomster på.
Ikke vanskelig i det hele tatt.
Nærmest som fot i hose.

Men familiens "gartner" kommer altså til kort.
Hvis jeg ikke skulle lykkes i år, da.
Jeg krysser fingrene og håper på det beste.
Men frykter det verste.

Et nytt nederlag blir tungt å bære.
Jammen, sa jeg "gartner"!

Ingen kommentarer: