mandag 29. juni 2015

Frodig hage


Foto: Kow d.e. 21.06.2015 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Foto: Kow d.e. 21.06.2015 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Villroser og rynkeroser skjermer hagen fra vegen.


Inntrykket av det dominerende postkassestativet dempes av villroser, rynkeroser, krossved og berberis. På toppen troner to markante klokkebusker.

Jeg liker en frodig hage.
Med frodig mener jeg trær, busker og blomsterplanter som gjør mye av seg.
Små formklipte eller figurklipte busker finner man ikke i vår hage.
Det småpene og nipsliknende er ikke min stil.
Jeg vil ha - natur.

Naturen ser ikke alltid ryddig og velordnet ut.
Jeg liker at vekstene viser sin livskraft.
Det hender selvfølgelig at jeg bruker hagesaksa - eller til og med den elektriske kjedesaga - men da helst for å sikre fornying.
Ikke så mye for å begrense - eller frisere.

Skjønt, der gjør jeg ett unntak.
Jeg bestreber meg på at vekstene - trærne f. eks. - på vår tomt skal være til minst mulig sjenanse for naboene.
Trær kan hindre lys og luft og ødelegge utsikten for folk.
Det prøver jeg å unngå.
Noen trær er derfor gått i bakken.

Plenen derimot slår jeg jevnlig.
Plenen er et bruksområde.
Den skal kunne brukes.
Derfor vil jeg ha den kortklipt.
Å vasse i en eng med langt gress og høye strå, finner jeg ingen glede i.
Når jeg slår plenen, forsvinner mange vakre blomster.
Men de kommer igjen.
Jomfru Marias Gullsko f. eks., Jonsokkoll og en rekke markblomster som jeg ikke vet navnet på.

Noen vil sikkert mene at hagen vår ville blitt penere, hvis det var mindre grønt, flere velfriserte busker, og mer orden i staudebedene.
En velordnet hage med rettskårne kanter, temmede planter, bar jord mellom plantene og helt uten ugress ville sikkert falt i fleres smak.
Men smak er en individuell sak.
Noen liker mora, og noen liker dattera som det heter.
Og jeg liker en frodig hage.

Ingen kommentarer: