onsdag 17. juni 2015

Symphytum officinale


Foto: Kow d.e. 13062015 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Valurt er ingen matplante. Den egner seg best til å lage  kompost og gjødselvann av. Den blå varianten av Valurt kalles forøvrig forvalurt (symphytum asperum) i følge Wikipedia.

Enkelte forveksler valurt (symphytum officinale) med borago (borago officinalis).
Da blir de skuffet.
Valurt og borago, eller agurkurt som den kalles, tilhører samme planteslekt, nemlig rubladfamilien (boraginaceae).
Borago er en ettårig urt.
Valurt er flerårig.
Begge anvendes som medisinplanter
Men mens blad og blomster fra agurkurt er gode å spise og kan brukes i salater og andre matretter, er valurtbladene hårete og trevlete og ingen fryd for ganen.

Reseptpliktig legemiddel
Valurt er en gammel medisinplante.
I våre dager har homeopatene en forkjærlighet for den.
De lager et homeopatisk middel som kalles Symphytum.
Det får man når rota trekkes i alkohol.
I følge Urtelista fra Statens legemiddelverk er valurt reseptpliktig legemiddel .
Det kan derfor ikke omsettes fritt.

Tradisjonsbærer
Valurt er en tradisjonsplante i norske hager.
Som den tradisjonalisten jeg er, har jeg derfor et eksemplar i staudebedet.
Planta er pen når den står full av blå blomster, men de første blomstene visner før de siste springer ut.
Utover sommeren blir planta derfor litt rufsete.
Når den når det stadiet, klipper jeg den ned.

Gjødsel og kompost
Først legger jeg blader og stilker i vann.
Da får jeg et næringsrikt vann som jeg gjødsler med.
Jeg tømmer det dessuten over rosene i håp om at lusene ikke skal tåle behandlingen.
Blad- og stengelrestene fra gjødselvannet, legger jeg i komposten.
Der setter det fart på nedbrytingsprosessen og blir til fin, næringsrik jord.

Ingen kommentarer: