fredag 2. september 2016

Det kommer seg, det kommer seg ...


Foto: Kow d. e. 30082016©
Klikk på bildet for å se større versjon.


Se nøye på denne! Liten og puslete? Det er den største reddiken jeg har dyrket - hittil. Fantastisk.

Jeg er trolig Norges dårligste reddikdyrker.
Mine reddiker "klumper" seg ikke.
I stedet for saftige, velsmakende reddiker, dyrker jeg planter med røtter som ser ut som en mellomting mellom sytråd og fyrstikker.

Noen som har lest om min misære, har luftet den tanken at jeg gir opp for fort og fjerner de mislykkede plantene for tidlig.
Hadde forklaringen bare vært så enkel.

I fjor sådde jeg i to omganger.
Andre omgang fikk stå til plantene først blomstret og deretter satte frø.
De stod til og med vinteren over.
Nei, for kort grotid er nok ikke forklarinen.

Andre mener at det må være noe galt med frøet.
Kanskje det, men det er ikke utgått på dato.

Det er ikke frø til små, runde reddiker jeg sår.
Jeg sår den avlange sorten.
Og avlange blir de.
Avlange og tynne som tråd.

Nå er det slutt på frøene - både de innkjøpte, og de egenproduserte.
Neste vår satser jeg på runde reddiker.
Kanskje de er lettere å få til.

Eller kanskje ikke.
Jeg er forberedt på flere nederlag.
Men tro endelig ikke at jeg gir meg.

Lykkes jeg ikke med runde reddiker heller, må jeg krype til korset og be min yngste datter og hennes familie om hjelp og instruksjon.
De sådde i våres og fikk store, fine reddiker på første forsøk.

Begynnerflaks?
Neppe.
De klarer det som alle andre klarer.
Det er bare jeg som mislykkes.
Gang etter gang.
Hva er det jeg gjør galt?


2 kommentarer:

Villrose sa...

Ikke bare deg! Jeg har slitt med dette i flere år... Nå begynner jeg å få litt dreis på det. Har sådd i to pallekarmer, og ser der jeg har sådd (for) tett, blir det i hvert fall bare sytråder. Den ene flotte avlange etter den andre i den andre pallekarmen. Forstå det den som kan! Karmene står ved siden av hverandre og har samme forhold, og samme frø.

Konklusjon hittil:
Ikke så for tett
Jevn vanning, ikke tørke ut

winther sa...

Enig i din konklusjon, men jeg har prøvd alt: spredt såing, tynning og vanning. Min yngste datter og hennes familie sådde og fikk store, flotte reddiker. Ikke morsomt for en gammel hageentusiast å bli "distansert" slik.