onsdag 21. september 2016

Prydbønnene ikke som de engang var


Foto: Kow d. e. 11092016©
Klikk på bildene for å se større versjon.


Blomstrer på skift. Prydbønnene blomstrer mens Heidelberg-rosa tar en pause. Deretter overtar rosa igjen.


Blomstene til prydbønnene er små og gjør lite av seg.

Vi planter - eller sår - som regel prydbønner i det sørvendte rosebedet.
Noen ganger planter vi dem også på diverse andre steder hvor de kan klatre.

Vi sår gjerne innendørs om våren og planter ut når vi tror at nattefrosten har gitt seg.
I år var vi imidlertid for tidlig ute.
De utplantede bønneplantene døde, og vi måtte så en ny omgang ute.
Det ble derfor kun prydbønner i rosebedet i år, og de kom sent i gang.
Om de rekker å få store, modne belger før kulda kommer, er jeg ytterst usikker på.
 
De som kjenner det engelske eventyret om "Jack og bønnestengelen", venter at prydbønner - eller prahlbønner eller blomsterbønner - som de også heter - skal vokse fort og bli imponerende store.
Men dagens prydbønner oppfyller ikke forventningene.
De blir sjelden mer enn drøyt et par meter lange.

På 1960-tallet hadde vi imidlertid en art bønner som det var fart og kraft i.
Dem kan du lese om i artikkelen "Prydbønner til hygge og nytte" fra 2008.
Slike bønner har vi ikke klart å få tak i seinere.

Men store bønnebelger med fine bønner blir det på dagens bønnestengler også.
Bønnene er spiselige.
Om de er gode, vet vi ikke.
Vi beklager å måtte si at vi ennå ikke har prøvd å spise dem.


2 kommentarer:

Mette Torill Berntsen sa...

Hei! Prydbønner er kjempegodt! Jeg satte frø i jorda i mai - og har høstet mye siden august, fortsatt blomstrer det og har tenkt å la de stå til frosten kommer. Mine prydbønner får vokse oppetter en gammel syrin i hagen.... Hele belgen brukes, jeg legger de i kaldt vann med litt salt og lar de få et oppkok, så er de klare til å nytes! Prydbønner blir lange og kraftige, jeg deler de derfor i to...og så har jeg lagt noen i fryseren, bare putter de i en brødpose og rett til frys.
Spennende blogg du har, fant din oppskrift på nypesaft, det skal jeg lage! :)Har plukket inn masse rynkerosenyper av busker vi prøvde å ha i hjel forrige høst...men de overlevde! Så da får man høst av det gode de gir og heller prøve å begrense dem siden de er svartelistet...
Ha en fortsatt flott høst!

winther sa...

Takk for tips til bruk av prydbønner. Jeg trodde nesten ikke at vi ville få bønner i år, men i dag fant jeg flere - både store og små.