lørdag 25. juli 2009

Store blader, men ingen blomster

Foto: Kow d.e. 210709 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Blomkarsen har fått kjempepblader, men blomsteranlegg ser vi ikke noe til.


Som tidligere konstatert: For mye og for lite forderver alt.
Denne gangen gjelder det gjødsel.
Da vi plantet i urnene, så jeg mitt snitt til å stikke noen pellets av hønsemøkk ned i jorda her og der.
I noen potter har det tydeligvis svart seg. Hos pelargoniene f. eks. Plantene er frodige og fine og blomstrer rikt.
Andre steder har det vært mindre vellykket.
Blomkarsen har f. eks. lagt seg til med noen kjempeblader - men blomster er det ingen antydning til.
Ikke foreløpig i hvert fall.
Det er vel med planter som med mennesker, for mye næring øker gjerne volumet, men ikke nødvendigvis produktiviteten.
Nå er vi spent på utviklingen.
Blir det bare "grønnsvær", eller rekker planta å glede oss med noen blomster før høsten kommer?


1 kommentar:

Anne (Moseplassen) sa...

hehe,
en gang i tiden jobbet jeg på handelsgartneri, og når kundene kom og klagde på ettelleranna så var det en liten liste jeg gikk gjennom i hodet når jeg spurte for å finne ut av hva det var.
For mye eller for lite vann?
For mye eller for lite gjødsel?
For mye eller for lite sol?

Det er gjerne der det stopper, og det kan godt bli for mye av ting ja.