torsdag 3. juli 2008

Gressavklipp

Foto: Kow d.e. 240608 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Gressavklippet bruker jeg som "mulch", dvs. bunndekke der hvor jeg ikke vil ha ugress - f.eks. i bringebæråkeren og mellom hekkeplantene.

Jeg er tilhenger av resirkulering. F.eks. av å benytte de ressursene som hagen produserer. Jeg har både varm- og kaldkompost, og jeg bruker gressavklippet som "mulch".

"Mulch" er egentlig begrepet for fuktig halm som man bruker å dekke med, men omfatter vel i dag i hagelitteraturen dekking med all slags plantemateriale. Og jeg bruker altså gresset, som jeg får i oppsamleren, når jeg slår plenen. Før gikk det i komposten, men nå bruker jeg det til bunndekke.

Før jeg går i gang med klippingen, fjerner jeg løvetann og annet frøugress fra plenene. Så lar jeg motorklipperen gjøre jobben. Og samler opp avklippet.

Å gjødsle plenen med avklipp, har jeg dårlig erfaring med. Det blir for tett og surt ,og mose og lavtvoksende urgressplanter trives bedre enn gresset. Dessuten blir plenen mindre brukervennlig. Tørre, små gressbiter fester seg til pledd og tepper. Noe både barnebarn og voksne - og ikke minst vi som skal holde rent - misliker.

Nei, da gjør gressavklippet mer nytte for seg mellom bringebærbuskene, der det gjelder å holde hvitveisen i sjakk, og under sibirkornell og berberis, som danner hekk mot naboen.

Og så blir det jord. Smått om senn. En slags kompostavdeling i miniformat. Det vet både plantene og hagedyrkeren å sette pris på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heia :) Eg e en ganske fersk blogger i interiør og hage ,der hagen og plantene ,naturen ligger meg nærmest hjerte .Eg likte bloggen din og håpe det e greit at eg legg deg til mi liste .Eg e og tilhenger av å bruke gresset som dekke rundt forbi i blomster bedan mine og i grønnsakslandet .Har kompost binge men har hatt så dårlig tid å stelle med den ,men i år e året :)håpe eg kan ordne meg en matavfallskompostbinge og ,og eg ser du har mange gode erfaringer som eg kan lære av .Ha en fin dag :)

winther sa...

Bare hyggelig å komme på lista di. Hva er adressen til bloggen din? Ha en fin dag du også.