lørdag 1. juni 2013

Brun, men ikke død

Foto: Kow d.e. 28052013 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Vintermispelen har hatt det vondt i vinter. For 2-3 uker siden var den helt brun og så død ut. Nå er den i ferd med å få nye, grønne blader. Snart har den gjenvunnet sin fordums prakt.

Vintermispel (cotoneaster dammeri) har eviggrønne blader står det i hagelitteraturen.
Det har den også - som regel.
Men ikke i år.
Etter vinteren var bladene døde og brune.

Ikke døde
Det så ikke bra ut.
Hele bedet så dødt ut.
Var det liv i røtter og stengler?
At de stenglene og sidegreinene som lå ut over den steinbelagte innkjøringen, hadde fått hard medfart, var ikke overraskende.
De hadde både vært utsatt for hard barfrost, blitt kjørt på og var mishandlet med snøskuffa.
Men plantene oppe i bedet, hadde de klart seg?
Med navnet vintermispel burde de tåle en del.

Stått sin prøve
Og det har de tydeligvis gjort.
For nå er de i ferd med å bli grønne.
De lever m.a.o. opp til navnet.
Vår art hete så vidt jeg minnes, "Skogholm".
Hvis noen skulle lure på det.
Trenger de en hurtigvoksende markdekker på et værutsatt sted, er Cotoneaster Dammeri, "Skogholm" å anbefale.
Den har stått sin prøve, og har vist at den bærer navnet vintermispel med rette.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Det var godt å høre. Mye av vår Dameri Skogholm og en annen kotoneaster, som har større blader og kryper tettere mot bakken, ser elendige ut. Men jeg kan se små knopper på enkelte grener. Må kanskje rydde vekk det som ikke kommer seg etter at jeg ser hva det er liv i og ikke. De ble alle plantet i 1973 og jeg har aldri sett dem så brune noen vår før. Jeg pleier å vanne tidlig på våren. Det ville bli litt av en jobb å ta opp de gamle og plante nye så det håper jeg ikke vil skje.

Anonym sa...

Her er all mispel som henger ned over muren helt brun, men oppe i bedet kryper den grønn. Lønner det seg å klippe av alt det brune tro? Og håpe den kommer seg nedover igjen?

winther sa...

Til Anonym: Hvis det er endene av greinene som er brune, ville jeg nok klipt dem tilbake et stykke. Men hvis toppene, altså endene, er grønne, og det brune er lenger inne på greinene, ville jeg gitt dem en sjanse først. Men jeg ville nok klipt tilbake toppene på greinene noe for å "tvinge fram" vekst og nye skudd der hvor det er brunt.
Er det liv i toppene er nok ikke plantene døde. Trolig er det bare bladverket som ikke har tålt vinteren.

Anonym sa...

Tusen takk! Superraskt svar. Det er faktisk litt begge deler,så vi ser an en stund før vi klipper da. Det ser stusselig ut

jaknudsen sa...

Jeg sliter også med brun krypmispel i år etter en kald og snøfattig vinter i Oslo. Håper den kommer seg.

winther sa...

Til jaknudsen: Den ser ikke bra ut her heller, men erfaringsmessig kommer det nytt bladverk når varmen kommer. Vi må bare ikke la oss friste til å gjøre noe overilt. Såvidt hardføre planter må få en reell sjanse.

anonym sa...

Jeg fikk så godt svar på min bekymring vedrørende vår brune mispel, så jeg forsøker meg på et spørsmål om kyptimian også. Det er en Thymus serpyllum H7 som jeg sådde og plantet ut i 2018. Og i fjor sommer sto den som store, vakre puter. Jeg klippet av de fleste blomstene i høst. Den ser nå også bare brun og død ut... Ser den har selvsådd seg her og der. Er det håp eller har vinteren vært for tøff for denne og, tror du?

winther sa...

Jeg har også kryptimian. Jeg har planter på forskjellige steder. Noen av plantene har lange, tørre greiner, men er grønne ytterst i enden av greinene. Det er tydelig liv i dem. Andre planter har kortere greiner og er grønne hele vegen fra rota og ut. Frodigheten er åpenbart avhengig av alder og vokseforhold. Etter som våren er litt sen i år, ville jeg ikke klipt timianplantene helt tilbake ennå, men kanskje stusset de som ikke er grønne, i tuppene for å hjelpe fram nye skudd nærmere rota. Kanskje burde du klippe noen litt hardere enn de øvrige slik at du ikke tar sjanser med alt på en gang. Lykke til.

anonym sa...

Glimrende! Tusen takk.