onsdag 12. juni 2013

Hosta la vista

Foto: Kow d.e. 08062013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Denne hostaen har gledet oss i årevis. Den står der vi "kjører" med snøskuffa, og befinner seg derfor hver vinter under hardpakket snø. Navnet på de hostia-artene vi har, kjenner vi ikke. Hvis noen kan hjelpe til, tar vi i mot med takk.


Da barndomshjemmet ble solgt for ett års tid siden, sikret jeg meg en liten rot av denne hostaen fra min mors hage. Også den tilbringer vinteren under et snødeponi, men har åpenbart klart seg bra, og er nå i ferd med å vokse seg stor i hjørnet av staudebedet - midt i solsteken.


Denne - som også kommer fra barndomshjemmet - tilbringer i likhet med sin frende på bildet ovenfor, vinteren under et tjukt og beskyttende lag med snø fra gårdsplassen. Om denne er av samme slaget som den på bildet over, vet jeg ikke. De stod på helt forskjellige steder i min mors hage. Denne stod i skrinn, tørr jord under noen kjempemessige grantrær som tok av for både sol og regn. Hos oss står den også nær et stort grantre, men her har den bedre og dypere jord og bedre tilgang på lys og nedbør.

Jeg var litt spent på hvordan hosta-plantene ville klare barfrosten og den dype telen i vinter.
Det har åpenbart gått over all forventning bra.
Hostaen er kommet opp i dagen, og gleder oss nå med kraftig vakkert bladverk.
Vi kan derfor hilse den med et ordspill på hilsenen "Hasta la vista" og si "Hosta la vista" - som på haltende spansk vel må bety noe sånt som "Vi sees - eller jeg ser deg - hosta".

Fra funkia til hosta
Hosta stammer fra nordøst-Asia.
Den har imidlertid, etter sigende,  fått sitt navn etter en europeer, nemlig den østeriske botanikeren Nicholas Thomas Host.
Tidligere ble planta kalt funkia og klassifisert som Liliaceae.
Nå tilhører den i følge hagelitteraturen, undegruppen Agavoideae i  familien Asparagaceae.

Tåler skygge
Hosta tåler å stå skyggefullt.
Og relativt tørt.
Min erfaring er imidlertid at den blomstrer lettere, hvis den får nok lys.
Og selv om bladverket avgjort er den mest dekorative delen av hostia-plantene, er blomstene fine.
Noen hostiaer kan formeres ved frø.
Skal man få frø, må man legge forholdene slik til rette at plantene blomstrer.
Det store bladverket fordamper mye fuktighet.
Hvis det ikke er naturlig råme i jorda, må hostia vannes.
Spesielt hvis den står i skyggen under trær og busker hvor den må konkurrere om fuktigheten.

Ingen kommentarer: