tirsdag 20. juli 2021

Hosta

Fotos: Kow d.e. 2021 ©

Hosta er en  plante med dekorative blader. Denne preger hjørnet av det store staudebedet langs innkjørselen.


Denne planta står inneklemt mellom vinterglans mispel og spirea, men vokser, blomstrer og klarer seg godt.

 
Det fins mange slags hosta. Noen mer og noen mindre spektakulære.
 
Vi har den vanligste. Den med ruglete blader og hvite kanter. Den heter visstnok "Hosta Francee".

Fra barndommens hage
Jeg hentet en rot i min barndoms hage før den ble solgt for 7-8 år siden. Den vokste og ble stor og fin.

Senere er den delt. Flere ganger. Den siste delte vi av i fjor.

Alle de avdelte plantene har friskt, grønt bladverk og vokser godt. Og alle - bortsette fra den som ble plantet i fjor - blomstrer.

Tåler det meste
De forskjellige plantene vi nå har står i ulik jord, ulike solforhold og ulikt naboskap. En står i et trangt bed inneklemt mellom krevende naboer som ulvespirea, mispel og vinterglans, men det ser ikke ut til å hindre den i å utfolde seg.

Hosta - eller i alle fall "Hosta Francee" - er m.a.o. en plante som det er lett å dyrke å få glede av. Den er ikke kresen, men tåler åpenbart det meste. 

Under hardpakket snø
Vinteren tilbringer våre hostaplanter under hardpakket snø. De står alle der hvor vi plasserer snøen når vi måker gårdsplassen og innkjørselen.

Noen ganger blir snøen liggende lenge der før den tiner. Hostaene kan derfor få en seinere start om våren enn sine naboer, men når snø og is vel er borte, skyter de i været og tar sitt monn igjen.

Blomstene på "Hosta Francee" er ikke all verden. De har en uanselig farge og står ikke lenge, men det grønne rannete bladverket med de hvite rennene langs kanten, gjør planta til en blikkfanger som absolutt forsvatrer sin plass i hagen.  

2 kommentarer:

anonym sa...

I min iver kom jeg til å legge kommentar/spørsmål på feil sted her inne tidligere i dag. Oppdaget til min overraskelse og forskrekkelse at våre praktfulle hostaer nå de siste par dager har blitt hullete og spist på. Har klippet brunsnegler i sommer -sammen med nabo og det er første sommer på nærmere 20 årvi har funnet snegler, så har ikke særlig kunnskap -annet enn å gå på jakt hver kveld og klippe de vi finne. Har lett med lys og lykte etter syndere denne midten av august, på disse plantene, som har fått stå i fred -til nå, og finner ikke en snegl Av noe slag. Har lagt ut Ferramol og lurer på om å legge på ny bark vil begrense skadene. Er det lurt, tror du?

winther sa...

Jeg tror dessverre ikke at bark hjelper mot snegler - verken de store brune, de mindre med hus eller de enda mindre og gråfargede. Om Ferramol hjelper er jeg usikker på. Hos meg har det ikke hindret snilene i å komme fram og spise det de har hatt lyst på. Men for all del: Det kan neppe skade. Jakt både seint og tidlig er det jeg har best erfaring med. Snilene gjemmer seg på de mest finurlige og usannsynlige steder. Mitt forslag blir nok at dere fortsetter jakten og "snur hver stein" og leter over alt for så å ta livet av dem dere finner. Ingen snegler er "uskyldige"!