lørdag 7. august 2021

Blå kuletistel

 
Fotos: Kay Olav Winther d.e.  2021 ©
 
Kuletistel er en "morsom" og dekorativ staude som bier og humler er spesielt glad i. 
 



Kuletistel fins i flere farger. Vi liker den blå.



Vi har blå kuletistel (Echinops bannaticus) i hagen. Den setter mange frø og sprer seg lett.

I fjor foretok "familiens gartner" en sanering. Han fjernet mange før de fikk frødd seg. I år har vi ikke så mange. I år skal de derfor få lov til å bestemme selv hvor de vil slå seg ned.

Dekorativ og nyttig
Det er to grunner til at vi dyrker blå kuletistel. Den ene er den åpenbare at vi syns at det er en fin, dekorativ staude. Den andre er hensynet til bier og humler.

Ved siden av lavendelplantene er nok kuletistel den planta som er mest besøkt. Er man bekymret for at bestanden av bier og humler går tilbake, bør man plante - eller så - kuletistel, eller stikle som den også blir kalt.

Ikke svartelistet
Frøene er meget potente. Der de faller, gror det opp en ny plante. Kuletistel er derfor ikke vanskelig å formere. Hos oss vokser den på all slags jord.

Tistelplanter er som regel ubehagelige å omgås. De stikker. Det gjør ikke kuletistelen. I alle fall ikke mer enn at en passe "tøff" hagedyrker greit lever med utfordringen.

Jeg har lest at kuletistel er uglesett av artsdatabanken. Det stemmer ikke så vidt jeg kan se. Den har tvert i mot betegnelsen "Lav risiko LO" og karakteristikken "begrensa invasjonspotensiale".

Jeg føler meg derfor på trygg grunn når jeg anbefaler blå kuletistel som en særdeles insektvennlig og dekorativ plante i stauderabatten.

Ingen kommentarer: